1960-luvun muoti länsimaisella tavalla

1960-luvun muodissa esiintyi useita erilaisia ​​trendejä. Se oli vuosikymmen, joka rikkoi monia muodin perinteitä ja peili yhteiskunnallisia liikkeitä ajan mittaan.

Noin vuosikymmenen puolivälissä muutaman kaupunkikeskuksen nuorten pienistä taskuista johtuvat muodit saivat suuria määriä tiedotusvälineitä ja alkoivat voimakkaasti vaikuttaa sekä eliitin suunnittelijoiden että massamarkkinoiden valmistajiin. Esimerkkejä ovat minihame, culottes, go-go-saappaat ja kokeellisemmat muodit, joita harvemmin nähdään kadulla, kuten laatikkomuotoisia PVC-mekkoja ja muita PVC-vaatteita. Mary Quant mainosti mini-hameen, ja Jackie Kennedy esitteli pillerirakennuksen, joista molemmat tulivat erittäin suosittuja. Naisten väsivät silmäripset 1960-luvulla. Kampaukset olivat erilaisia ​​pituuksia ja tyylejä. Psykedeeliset tulosteet, neonvärit ja yhteensopimattomat kuviot olivat tyylikkäästi [3]. 1960-luvun lopulla Hippi-liike vaikutti myös voimakkaasti naisten vaatetustyyleihin, mukaan lukien kellopohjaiset farkut, solmuvärit ja batikankaat sekä paisley-tulosteet. US First Lady Jacqueline Kennedy saapuu Venezuelaan 1961 1960-luvun alkupuolella ja puolivälissä Lontoon modernistit, jotka tunnetaan nimellä Mods, vaikuttivat miehen muotiin Britanniassa. Suunnittelijat tuottivat nuorille aikuisille sopivampia vaatteita, mikä johti korkojen ja myynnin kasvuun.

Naisten muoti

Amerikkalaiset muodit vuosikymmenen alkuvuosina heijastelivat ensimmäisen naisen, Jacqueline Kennedyn, eleganssia. Mukaan räätälöityjen hameiden lisäksi naiset käyttivät tyynyjalkineita ja pukuja lyhyillä boxy-takeilla ja ylisuurilla painikkeilla. Yksinkertaiset, geometriset mekot, ns. Siirtymät, olivat myös tyylikkäitä. Iltaisin kulumista varten käytettiin täyspitkiä iltapukuja; näillä oli usein alhainen dekoltti ja tiivis välipalat. Vapaa-ajan kulumista varten Capri-housut olivat naisten ja tyttöjen muotia.

1960-luku oli naisten innovaation ikä. 1960-luvun alkupuolella synnytettiin pyyhkeitä farkut ja capri-housut, joita Audrey Hepburn kului. Vapaa-ajan mekko muuttui unisexiksi, ja se koostui usein ruudunpainikkeista, joissa oli ohut sininen farkut, mukavat löysät tai hameet. Läntinen yhteiskunta on perinteisesti nähnyt housut maskuliinisiksi, mutta 1960-luvun alkupuolella naisilla oli hyväksyttävää käyttää niitä päivittäin. Näihin kuului Levi Straussin farkut, joita oli aikaisemmin pidetty sinistä kaulusvaatteena, ja ”venyttää” valumiputken farkkuja elastaanilla. Naisten housut olivat erilaisissa tyyleissä: kapea, leveä, polven alapuolella, nilkan yläpuolella ja lopulta reiteen keskellä. Lyhyesti leikatut housut, joita kutsutaan myös shortseiksi, kehittyivät noin 1969. Mukauttamalla miesten tyyliä ja yllään housuja naiset ilmaisivat tasa-arvonsa miehille.

Miesten muoti

1960-luvun alkupuolella Britanniassa ja Amerikassa oli muodikasta ohuita, yksirivisiä mannermaisia ​​puvut ja laiha siteet. Nämä puvut, kuten Sean Connery James Bondina kuluttivat, Rat Packin Frank Sinatra ja Mad Men -voitto tehtiin usein harmaasta flanellista, mohairista tai sharkskinista. Tuxedot leikattiin samanlaiseen muotoon, jossa oli huivi-kaulapannat ja yksi painike, ja ne olivat saatavilla joko perinteisessä mustassa tai kirkkaissa väreissä, kuten punaisena tai taivaansinisenä, jota Frankie Valli suositteli The Four Seasonsista. Miesten hatut, mukaan lukien sianlihan piirakka hattu ja irlantilainen hattu, olivat kapeampia kuin 1950-luvulla ja aikaisemmin kuluneet homburgit ja fedorat. 1960-luvun puolivälissä hatut alkoivat laskea sen jälkeen, kun presidentit John F. Kennedy ja Lyndon B. Johnson ilmestyivät julkisesti ilman yhtä. Ivy League -muoto, modernin preppy-ulkoasun edeltäjä, oli toivottavaa keskiasteen aikuisten vaativaa käytäntöä Amerikassa 60-luvun alussa tai puolivälissä. Tyypillisiä asuja olivat polo-paidat, harrington-takit, khaki-chino-housut, raidalliset T-paidat, Argyle-sukat, seersucker- tai houndstooth-takit, villapaita liivit, neuletakit, Nantucket Reds, basketweave loafers, Madras ruudulliset paidat ja kapeat brimmed Trilbyt, jotka on valmistettu joskus olkesta.Tyylit pysyivät muodikkaina yli 21-vuotiaille miehille, kunnes hippien vastakulttuuri vaikutti 1960-luvun lopulla ja 1970-luvun alussa.

Miesten muoti

1960-luvun puolivälin johtajat olivat brittiläisiä. Moderit hyväksyivät uusia fadeja, joita monta nuorta miettii. Modit muodostivat oman elämäntavansa luomalla televisio-ohjelmia ja aikakauslehtiä, jotka keskittyivät suoraan Modin elämäntapoihin. Mod-subkultuurista syntyi brittiläisiä rock-yhtyeitä.